July 10, 2009

I am, but one voice

So, the G has decided to revert back teaching Science and Mathematics in Bahasa Melayu. As much as I love my own language, I have to disagree with this move. The idea to start teaching the two subjects in English was a wise one. The idea to go back to the old medium, not so smart.

They say we could melayukan the scientific and mathematical terms. But don't they realise that by doing that we will end up with a bastardise version of Bahasa Melayu? The beautiful language lose its authenticity just because we want to, initially, maintain or prolong its life.

Look what happen to old English, they finally reside in those "classic" novels and articles. Never used in day-to-day life.

I have to agree with Tun M in this matter. We are not the leader in the fields, thus we need to work harder. Just because you're learning science and mathematics in English, does not mean you lose your root and history. I am so sure I have blogged about this before.

How many more words should we include in our Kamus Dewan? I shall continue in Bahasa Melayu.

Aku boleh berbangga sebab aku boleh bertutur dalam dua bahasa. Tetapi zaman sekarang, dua bahasa tidak mencukupi. Mesti belajar bahasa ketiga dan ke-empat, kalau boleh. Maka, aku berharap, dalam masa setahun lagi (paling lama) aku akan mahir dalam bahasa ketiga yang sedang aku pelajari sekarang.

Pertama kali apabila diwar-warkan pembelajaran sains dan matematik dalam Bahasa Melayu, aku berasa amat cemburu. Sekiranya ia telah dilakukan semenjak aku di bangku sekolah, sudah pasti begitu mudah aku memahami bahan rujukan dan buku-buku teks yang sungguh tebal semasa di universiti. Tetapi, aku juga bernasib baik kerana emak dan abah mahir berbahasa Inggeris. Abah terutamanya sentiasa menonton cerita-cerita TV dari Amerika; contohnya A-Team, MacGyver, Mission Impossible, dan juga England; contohnya Mind Your Language.

Apakah nasib pelajar-pelajar luar bandar yang hanya menonton Akademi Fantasia, One in a Million dan banyak lagi rancangan-rancangan TV yang tidak mencabar minda mereka? Bagaimanakah ini membantu pembelajaran mereka? Bukankah baik sekiranya mereka belajar di dalam bahasa kedua untuk lebih memahirkan mereka berbahasa kedua? Benar, ia agak sukar di peringkat permulaan, tetapi bukankah kita pernah dengar tentang evolusi dan juga kemajuan? Selangkah demi selangkah, dan sekiranya pendidik dan pelajar sama-sama berusaha ke arah kemajuan, adalah tidak mustahil kejayaan boleh dicapai!

Di sini satu contoh tentang kurang pemahaman Bahasa Inggeris. Baca di sini.

Sayang seribu kali sayang. Aku hanyalah satu suara.

1 comment:

Sarclover said...

yup.. looks like I will have to set up a school fund for my kids (If I will ever have them) and send them to International school... unless I want them to end up being.. well.. not clever.