September 6, 2011

Cerita Aqiqah

Ada orang tanya tak da buat kenduri cukur jambul ke untuk baby? Dari dulu aku rasa benda ni macam tak betul. Siap ada naik buai kan? And these days aktiviti ni dah jadi macam kenduri bertunang atau kenduri kahwin. Siap ada door gift untuk orang yang datang. Ada yang berbelanja besar atas nama mengwarwarkan kelahiran bayi dan bersyukur semuanya selamat dan sempurna. :-)

Tapi, macam mana nak terangkan pada orang yang dah selalu berkenduri kendera nih? So, dengan senyuman aku jawab aja baik2....

Kitorang takda buat kenduri Aqiqah, tapi alhamdulillah dah sempurnakan aqiqah dan cukur kepala pada hari ke-7. Daging aqiqah didermakan.

Ada jugak question kenapa daging aqiqah tu tak jamu saudara mara? Isk... padahal depa boleh beli beriyani kambing kat restoran kan?

Fact is, kitorang gunakan khidmat ezyQurban je untuk urusan Aqiqah. Sebab kalau nak buat sendiri semua tak sempat nak dapatkan sunnah hari ke7 tu kan? Ada pulak suara sumbang kata itu pertubuhan opportunist.

Samada diorang opportunist atau tidak, itu urusan depa dengan Allah. At least, kitorang dah sempurnakan tanggungjawab, insyaAllah.

Itulah kekadang buat kita terpikir, masyarakat kita terlalu taksub dgn sweet nothings sampai yang penting tu yang diorang terlupa.

At this moment, serba salah pulak samada perlu atau tak nak buat kenduri doa selamat atau kesyukuran... :-)

Kitorang cukur rambut baby sehabis boleh, walaupun rambut baby sangat cantik. Subhanallah. Adalah tinggal sikit2 rambut dia, sebab bila cukur tu dia nak pergi. I think, itu adalah dugaan Allah SWT pada ibu bapa, nak tgk sanggup atau tidak cukur rambut yang cantik tuh.

Tahnik pun kitorang sempurnakan masa hari baby lahir. Mak bawak kurma.

Kadang2 kita kena go against the norm, sebab the norm tu tak betul. And kita mesti yakin dgn keputusan kita. Lebih penting, suami isteri mesti support each other. Sebab ini tggjawab sama2 bina keluarga.

 

Ps: sebenarnya, ini copy paste dari tweets from my twitter account. haha… so, excuse the shortforms and one liners.

1 comment:

Unknown said...

zomg.. akhirnya paham jugak aku ape ceritanya...
agree.. & fully support it.. its good that ur parents understand & let u do ur way. mau kena mcm my p.i.l.. mampuih jenuh nak bergadoh..